Momenteel maakt ruim zestig procent van het bedrijfsleven gebruik van Microsoft 365. Een veel voorkomende misvatting van organisaties is dat dit soort Cloud-diensten automatisch wordt beschermd. Welke online oplossing er ook is, er blijft een groot belang aanwezig om de eigen beveiliging goed op orde te hebben en te houden. Daarom bevelen ze diverse oplossingen aan om te zorgen voor gegevensbescherming, bedrijfscontinuïteit, compliance en beveiligingseisen die verder gaan dan de beperkte, eigen recovery-mogelijkheden van Microsoft 365 en G Suite. Zorgen om de veiligheid van data in de cloud zijn dus niet ongegrond.
Bij overheden, het onderwijs en de gezondheidszorg is het gebruik van lokale servers nog relatief groot. Ook als je lokale servers hebt zijn er nog altijd zorgen rondom de ICT-omgeving. Een specialistisch ICT-bedrijf kan deze zorgen helpen wegnemen in de vorm van systeembeheer of het assisteren van de lokale systeembeheerders. Het kost veel tijd en energie om een on-premise ICT-omgeving te beheren, beveiligen en te bewaken. Denk daarbij aan het in de gaten houden van de netwerkactiviteit, het implementeren van beveiligingspatches en het maken van betrouwbare back-ups.
Daarom zijn ICT-bedrijven die dit als een dienst aanbieden en waar het een soort van standaard werk is, over het algemeen beter in staat om ICT veilig te houden in vergelijk met on-premise-systeembeheerders. Hoewel het gemakkelijker is kan dit op het niveau van on-premise natuurlijk ook bereikt worden. Een combinatie van een eigen team van systeembeheerders en met de ondersteuning van een betrouwbare partner. Dit kan hen op een vergelijkbaar beveiligingsniveau brengen als oplossingen die in de Cloud draaien.
Er is natuurlijk altijd een risico bij het opslaan van data in de cloud, maar het belangrijkste is dat iedereen gezicht daar bewust van is. Bewustzijn is een eerste stap, maar een lokale server is niet per definitie de oplossing. Een goed uitgewerkt beveiligings- en herstelplan is het belangrijkste.