Sinds vanavond (11 mei, 2021) zijn er bij verschillende klanten en op verschillende systemen problemen ontstaan met Microsoft Outlook 365.
Zonder aanleiding werkt de weergave van de mail niet meer. In plaats van de tekst is er een groot wit vlak of slechts een een enkele regel. De weergave via de online omgeving of op de mobiele telefoon werkt nog wel normaal.
UPDATE (12 Mei): Afgelopen nacht is er een fix gemaakt door Microsoft. Meer informarite is te vinden op het Twitter kanaal https://mobile.twitter.com/MSFT365Status. Een herstart van Outlook zou voldoende moeten zijn.
We hebben zeker kunnen stellen dat er wel tekst is door de volgende handeling uit te voeren:
- Klik met de linker muisknop in het witte vlak.
- Selecteer alle tekst met CTRL-A. Je ziet dan waarschijnlijk niks gebeuren, maar er is toch echt een selectie gedaan.
- Kopieer de tekst met CTRL-C naar het klembord.
- Open vervolgens Word of Notepad.
- Druk op CTRL-V en de tekst staat leesbaar op het scherm.
We hebben geen relatie kunnen leggen tussen de versie van Windows en Office. Alle systemen waren weliswaar behoorlijk up-to-date, maar sommige hadden nog niet de laatste versie van bijvoorbeeld Office 365 erop staan. Een update naar de laatste versie maakt geen verschil. Het lijkt er sterk op dat dit te maken heeft met een probleem in de Microsoft Cloud omgeving.
Wat hebben we verder nog tevergeefs geprobeerd?
- Uitschakelen van de hardware acceleratie.
- Virusscanner tijdelijk uitgeschakelen.
- Enkele add-ins stoppen.
- Outlook opstarten in veilige modus.
Alle bovenstaande punten hebben tot niks geleid.
Het enige wat lijkt te werken is een geforceerde downgrade van de Office 365 versie. Dit kan gedaan worden door onderstaande commando als administrator uit te voeren:
"C:\Program Files\Common Files\microsoft shared\ClickToRun\OfficeC2RClient.exe" /update user updatetoversion=16.0.13901.20462
Komt u er niet uit en heeft u snel hulp nodig?
Wacht niet langer en bel ons direct!